Skip to content. | Skip to navigation

Contributions in eleed
Document Actions
  1. “uniMatchUp!”: An application for promoting academic help-seeking and group development

    e-learning and education, Iss. 14

    This paper describes the conception, development, and evaluation of a peer support web application for university students. The main goal of uniMatchUp! is to help students in finding appropriate academic support and learning groups by providing Group Awareness (GA) information about various aspects of fellow students that are useful for online learning. The study contributes to a better understanding of the use of GA tools in the university context and reveals that active engagement with the application, in the form of contributed questions and answers, is positively associated with study satisfaction. During the interaction with uniMatchUp!, cognitive GA information (contribution quality) was considered more relevant than behavioral (amount of participation), and emotional (well-being) GA information about other students. The findings also provide potentials for improvement, which can shape the further development of uniMatchUp! and future applications.

  2. Entwicklung einer Wahrnehmungstaxonomie für Lernkontexte unter Berücksichtigung unterschiedlicher Perspektiven und Öffentlichkeitsgra

    e-learning and education, Iss. 12

    Im Zuge der Digitalisierung werden vermehrt Lernsettings geöffnet. Durch eine solche Öffnung bestehen Zugänge zu neuen, weiteren Wissensaustauschpartnern. In einer explorativen Studie haben Steinert et al. (2015) gezeigt, dass Lernende diese neuen Wissensaustauschpartner auch ohne explizite Instruktionen wahrnehmen. Die vorliegende Studie systematisiert die Ansätze dieser Studie und untersucht, ob sich Unterschiede im Grad der Wahrnehmung hinsichtlich kognitiver und sozialer Informationen sowie hinsichtlich der Stärke bzw. Nähe der Verbindung der Austauschpartner zeigen. Hierfür wurde aufbauend auf dem aktuellen Forschungsstand eine Taxonomie zur Wahrnehmung Anderer in formalen Lernkontexten theoretisch hergeleitet und empirisch überprüft.

  3. “uniMatchUp!”: An application for promoting academic help-seeking and group development

    e-learning and education, Iss. 14

    This paper describes the conception, development, and evaluation of a peer support web application for university students. The main goal of uniMatchUp! is to help students in finding appropriate academic support and learning groups by providing Group Awareness (GA) information about various aspects of fellow students that are useful for online learning. The study contributes to a better understanding of the use of GA tools in the university context and reveals that active engagement with the application, in the form of contributed questions and answers, is positively associated with study satisfaction. During the interaction with uniMatchUp!, cognitive GA information (contribution quality) was considered more relevant than behavioral (amount of participation), and emotional (well-being) GA information about other students. The findings also provide potentials for improvement, which can shape the further development of uniMatchUp! and future applications.

  4. Entwicklung einer Wahrnehmungstaxonomie für Lernkontexte unter Berücksichtigung unterschiedlicher Perspektiven und Öffentlichkeitsgra

    e-learning and education, Iss. 12

    Im Zuge der Digitalisierung werden vermehrt Lernsettings geöffnet. Durch eine solche Öffnung bestehen Zugänge zu neuen, weiteren Wissensaustauschpartnern. In einer explorativen Studie haben Steinert et al. (2015) gezeigt, dass Lernende diese neuen Wissensaustauschpartner auch ohne explizite Instruktionen wahrnehmen. Die vorliegende Studie systematisiert die Ansätze dieser Studie und untersucht, ob sich Unterschiede im Grad der Wahrnehmung hinsichtlich kognitiver und sozialer Informationen sowie hinsichtlich der Stärke bzw. Nähe der Verbindung der Austauschpartner zeigen. Hierfür wurde aufbauend auf dem aktuellen Forschungsstand eine Taxonomie zur Wahrnehmung Anderer in formalen Lernkontexten theoretisch hergeleitet und empirisch überprüft.